Mempelam Harum Manis Perlis Sedap



Masa balik perlis hari tu sempat bawa member ke ladang mempelam harum manis.Actually member saya asal orang perak.Katanya teringin sangat nak makan mempelam harum manis.



Katanya selalu nampak orang jual je di tepi jalan,Kali ni saya bawa dia terus beli dari ladang mempelam harum manis.Sangat lah fresh gitu buah yang baru petik


Actually buah mempelam harum manis sangat lah manis.Oleh yang demikian buah ni akan di petik terlebih dahulu dari pokok sebelum buah ni masak.Kalau nak tunggu buah mempelam masak atas pokok alamatnya dapat kat binatang perosak lah.Selepas dipetik dan ditimbang buah mempelam akan masukkan kedalam kotak sekali dengan belerang.Function belerang ni pulak untuk pastukan buah masak dengan sekata dan cepat.

Harga pula kalau ambil terus dari ladang RM 20.00 sekilo kalau anda beli di kedai buah peniaga akan jual dengan harga lebih kurang RM 25.00 sekilo yang bg gred yang elok lah
CINTA : Itu saja cerita saya tolong member tunaikan hajat nak makan buah mempelam harum manis.Sebenarnya saya ni dah bosan sangat makan buah mempelam ni sebab saya berasal dari Perlis hehe :)


Mempelam Harum Manis Perlis Sedap Mempelam Harum Manis Perlis Sedap Reviewed by C.I on May 28, 2015 Rating: 5

1 comment:

Powered by Blogger.